BLOG

BLOG

Zomerschool 2022

featured image




Dinsdag 9 augustus 2022
Zomerschool in Mechelen
met kindjes van het derde leerjaar
thema waterpret in Moreelshuis

Overwegend nieuwe gezichtjes in het Moreelshuis. Daaronder ook enkele Oekraïense kindjes. Tijdens de voorbereiding kwam google translate dan ook goed van pas. Verder probeerde ik zoveel mogelijk gebaren en prenten te gebruiken om iedereen zoveel mogelijk te betrekken. De belofte van een waterestafette op het einde deed alle kindjes hun beste beentje voorzetten.
We startten met het kennismaken met elkaar en met het thema water. Dan verscheen de ‘waarom-hoed’ op het toneel. De kinderen kregen een dilemma voorgeschoteld en moesten bij de keuze ervan ook kunnen vertellen ‘waarom’ ze die keuze maakten. De dilemma’s varieerden: zwembad vol cola of zwembad vol spuitwater / zwemmen tussen afval of zwemmen tussen haaien / vuil water kan je proper maken of vuil water krijg je niet proper / we kunnen leven zonder water of we hebben water nodig. Die laatste vraag gebruikte ik als aanzet voor een tekenopdracht in de ‘wat-als-boekjes’. Wat als het nooit meer zou regenen? Wat als we moeten toekomen met 6l water per dag? Wat als je geen water kan drinken? Wat als …?
Tot slot gingen de kinderen in kleine groepjes aan de slag met een gedachtenexperiment dat ik aangereikt kreeg via EcoZoo. 5 type mensen – 5 bekers met een ongelijke hoeveelheid water. Wie krijgt welke beker?
Ieder kind, iedere groep had een eigen oplossing klaar en deelde enthousiast hun keuze met elkaar. Die waterestafette hebben ze dan ook dubbel en dik verdiend!




Woensdag 10 augustus 2022
Zomerschool in Mechelen
met kindjes van het tweede leerjaar
thema waterpret in de Tekenacademie

De organisatie vroeg me hals over kop te veranderen van locatie.
Naar de tekenacademie? Met kindjes van het tweede leerjaar?
Dat moesten ze me geen twee keer vragen. De wissel zorgde voor een blij weerzien met mijn vroegere werkplek en enkele gezichtjes van de vorige zomerschool. Materiaal verhuizen, workshop beetje aanpassen en klaar is Kees!
Kennismaken deden we met enkele laagdrempelige activiteiten: iets uitbeelden, even brainstormen. De dilemma’s met de ‘waarom-hoed’ en de ‘wat-als-boekjes’ om in te tekenen kwamen ook vandaag weer aan bod. Het tekenen nam voor de Oekraïense kindjes de taalbarrière even weg en ze fleurden helemaal op. Spontaan bedachten ze enkele boeiende filosofische vragen (die deelden ze in het engels uiteraard ;-)).
Voor het tweede deel van de workshop brachten we ons lichaam en onze stem in beweging met enkele opwarmingsoefeningen en leerden we het lied ‘De waterslang’ zingen. Dat kwam van pas voor het blaas-spel: Zo lang het lied duurde, kregen de kinderen de tijd om een nieuwe blaas-opdracht uit te voeren. Tussen al dat blazen door deelden de kinderen hun ideeën en zochten we naar een meest juist antwoord voor uiteenlopende vragen als ‘Mag je met water spelen?’ en ‘Is de mens belangrijker dan een dier?’.