Week van de kinderfilosofie 2023
Van ‘likes’ tot rapportcijfers, van geldprijzen tot medailles en ‘reviews’; op heel veel plekken in onze samenleving worden volwassenen én kinderen gevraagd ergens een waarde aan toe te kennen. Maar wat betekent waarde? Is dat voor iedereen hetzelfde? Waarom kun je een schilderij van jou niet voor veel geld verkopen terwijl een schilderij van Banksy dat door de versnipperaar ging heel duur is? Als iets nu van waarde is, is het dat dan over een week of een eeuw nog steeds? Zijn er dingen die van waarde zijn maar waarvan de waarde moeilijk te meten is? Zijn er dingen die van waarde zijn maar toch niet beschermd worden? Wat is het nut van het toekennen van waarde aan alles? Wat is het verschil tussen waarde en waarden? Kun je eigenwaarde meten?
Tijdens de Week van de Kinderfilosofie kunnen kinderen, aan de hand van die eerste vraag “WAARDELOOS OF WAARDEVOL?”, dit thema verkennen. Dat er interessante filosofische vragen te stellen zijn blijkt wel uit bovenstaande voorbeelden!
Filodroom deed mee met ‘CIRKELS van WAARDE’.
Je kan het materiaal downloaden via de website van filodroom om vervolgens te gebruiken in een workshop voor gezinnen of in de klas.
De activiteit start met een brainstorm, het verzamelen van woorden en ideeën. In de (huis)taak die daaruit voortvloeit stimuleren we om de (groot)ouders te betrekken in het filosofisch denkwerk. Tot slot zullen de deelnemers gericht spreken over de taken en zo dus ook dieper nadenken over het thema waardevol/waardeloos.
Dit lesmateriaal kreeg de naam ‘Cirkels van Waarde’
omdat alle activiteiten in een grote of kleine cirkel gebeuren en omdat het samen nadenken over dit thema een grote meerwaarde is.
De kinderen van het 4de, 5de en 6de leerjaar van VBS De Ark maakten een filosofische huistaak, vrijblijvend. Meer dan de helft van elke klas maakte deze taak en kreeg als beloning een waarde(n)boekje.
Feedback van : Het is iets wat je niet vaak doet, en nu wel eens kan doen. Praten over dingen waar ik anders nooit over praat. Leuk omdat ik wat harder moest nadenken op een leuke manier.
Feedback : Fijn om zo’n gesprekje te hebben met zoon/dochter. Rechtuit zijn. Van mening kunnen veranderen. Verschillende invalshoeken kwamen boven. We leerden elkaar beter kennen. Belangrijk om even stil te staan bij wat waardevol is. In veel dingen is waarde te vinden. Was soms niet makkelijk om te catalogeren als waardevol/waardeloos.
Weer een stapje gezet om meer mensen het plezier en de waarde van filosoferen te laten ervaren.